En matig intervju med Gustav Leonhardt - en av Sveriges absolut bästa juniorkockar!

Gustav Leonhardt har tävlat inom matlagning sedan 2014, vunnit flera guldmedaljer och ser just nu fram emot Culinary Olympics med svenska juniorkocklandslaget. Men hur hamnade Gustav egentligen där han är idag och hur har han kunnat bli så framgångsrik? Läs hela intervjun med Gustav!

Stjärnkocken Gustav Leonhardt

gymnasium.se har pratat med Gustav Leonhardt som har tävlat inom matlagning sedan 2014, vunnit flera guldmedaljer och ser just nu fram emot Culinary Olympics där han tävlar tillsammans med svenska juniorkocklandslaget. Men hur hamnade Gustav egentligen där han är idag och hur har han kunnat bli så framgångsrik?

Valde det som lät roligast

Gustav är uppvuxen ute på landet i Sorunda som är nära skärgårdsstaden Nynäshamn, strax söder om Stockholm. Inför gymnasievalet hade Gustav så pass höga betyg att han i princip kunde välja vad han ville. Han hade gått i skolan i nio år, och nu ville han välja något som han själv tyckte var roligt. Valet blev att utbilda sig till kock på Restaurang- och livsmedelsprogrammet, mycket på grund av uppväxten som präglades av närheten till djur och natur. Kökserfarenheten var dock relativt begränsad innan gymnasiet:

- Jag valde mellan stenhuggare, marinbiolog och kock. Innan hade jag inte gjort något kock-aktigt alls, bara lagat mat hemma.

Att varva teori med praktiskt utförande

Valet av skola blev Stockholms hotell- och restaurangskola i Johanneshov, en skola Gustav valde eftersom den verkade vara mest framstående av restaurangskolorna.

- Många duktiga kockar har gått på den skolan och den är rätt känd, men det kan också bero på att den är så stor.

Under skoltiden ägnades halva veckan åt matlagning i skolans kök, och andra halvan åt de teoretiska ämnena. För att få så bra praktisk erfarenhet som möjligt under utbildningen hade eleverna 16 veckors praktik, vilket gav dem kunskap men också stora möjligheter till arbete under och efter gymnasiet. Det var dock under 2:an som det bästa med utbildningen började: matlagningstävlingarna.

Bocuse Dor

Tävlat i matlagning sedan 2014

I 2:an på gymnasiet fick Gustav möjligheten att gå med i det Svenska seniorkocklandslaget som elev och kunde därmed börja tävla i matlagning.

- Under 2014 var jag mer aktiv med tävlingar än vad jag var i skolan.

Sedan dess har Gustav varit med i juniorkocklandslaget mellan 2015-2016 och 2019-2020, vilket kräver att han kvalificerar in sig om och om igen. Gustav berättar om vad som är viktigt för honom inför tävlingarna:

- Jag ska vara så mentalt och fysiskt förberedd som möjligt, och se till att ha roligt hela tiden. Det är nyckeln till mycket. Har jag inte det så finns det ingen anledning till att tävla. Man behöver bolla tävling, jobb och privatliv samt planera!

Gustav deltog också i OS i matlagning 2016, där han även kommer tävla igen 2020. Medlemmarna i juniorkocklandslaget träffas en gång i månaden för att träna och öva inför tävlingarna.

- För att kunna vinna så måste laget tillaga både de svåraste och godaste rätterna som domarna smakat.

Den mest prestigefyllda, och svåraste, av alla matlagningstävlingar är Bocuse d'Or. Där har Gustav deltagit sedan 2017 och kommer fortsätta tävla under 2019.

Souschef i Stockholm

När Gustav inte tävlar jobbar han som souschef på Restaurang Gyldene Freden i Gamla stan i Stockholm. En restaurang med fokus på klassisk husmanskost. Han arbetar antingen morgon eller kväll, och när han har ledig tid försöker han hinna med fysisk träning. Något han också försöker hinna med varje dag är att ta ca 20 minuter för att tänka på olika delmoment inför tävlingarna.

- Det gäller att komma på de bästa idéerna för att kunna tillaga med kvalitet istället för kvantitet, berättar Gustav. Det slutliga målet för Gustav är att få ha en alldeles egen restaurang, men just nu är det tävlingarna han brinner för.

Restaurang Den Gyldene Freden

Ett yrke som ger stora möjligheter

Men förutom tävlingar över hela världen, vad finns det för karriärmöjligheter som kock? Enligt Gustav beror det helt på vad man gör det till:

- Vill man komma långt så får man satsa, men om man inte vill är det bara att anpassa sitt tempo och målsättning.

Han tycker att möjligheterna baseras mer på individen själv än att de beror på val av skola. Är du hungrig, vill kämpa och ta för dig så kan du komma vart som helst. En stor fördel för dig som vill in i restaurangbranschen är att du kan arbeta i princip överallt.

- Kockyrket är som jazz, alla snackar samma språk och man kan jamma överallt.

Köksfranskan är internationell, franska ord och fackuttryck används i flera länder.

- Och alla snackar engelska, utom fransmännen då.

Du kan bli en ”rockstar” i det här yrket

Även om det finns många jobbmöjligheter och väldigt goda framtidsutsikter för den som har studerat på Restaurang- och livsmedelsprogrammet finns det fortfarande många platser att fylla på skolorna. Gustav berättar hur han tror att det går att locka fler till branschen och utbildningarna:

- Det gäller att göra det till det “rockstar”-yrke som det faktiskt är. Inspirera unga till vad man kan bli efter utbildningen och vilka möjligheter som finns.

Han menar att det ofta pratas om hur jobbigt och stressigt kockyrket kan vara, men man glömmer berätta om hur roligt och bra yrket är:

- Branschen känns som en enda stor familj och man kommer väldigt nära sina kollegor, vilket är bra för teamkänslan och framförallt kul!

Utbildningar inom Restaurang- och livsmedel

Yrken efter Restaurang- och livsmedelsprogrammet

Läs mer om Världens Jobb!

Bilder: Bouce d'Or

Annonser