Yrkesambassadörerna

Hur ser din framtid ut om du väljer ett yrkesprogram? Har du redan stenkoll på vad du vill bli eller vad du vill göra i framtiden? Är du en person som gillar att jobba med dina händer eller är du inställd på att skapa ditt eget företag? Beroende på vilket yrke du drömmer om, kan ett yrkesprogram vara ett passande alternativ.

Yrkesambassadörerna

Gymnasium.se presenterar: Yrkesambassadörerna

Hur ser din framtid ut om du väljer ett yrkesprogram?

Har du redan stenkoll på vad du vill bli eller vad du vill göra i framtiden? Är du en person som gillar att jobba med dina händer eller är du inställd på att skapa ditt eget företag? Beroende på vilket yrke du drömmer om, kan ett yrkesprogram vara ett passande alternativ. Under hösten kommer Gymnasium.se med hjälp av unga profiler som gått ett yrkesprogram på gymnasiet, introducera olika yrken och yrkesprogram. Vi vill med hjälp av våra yrkesambassadörer ge dig en stor skopa inspiration och ge dig en bättre förståelse för hur yrkesprogram kan bana vägen för din framtida karriär.

Efterfrågade program!

Enligt Skolverket har antalet sökande till yrkesprogram minskat med åren, men inför gymnasievalet 2017/2018 skedde en liten ökning. Det visar på att det finns ett fortsatt intresse för yrkesutbildningar. Av den anledningen vill vi på Gymnasium.se lyfta fram de programmen och informera dig om de många valmöjligheter yrkesprogrammen erbjuder dig som blivande gymnasieelev.

Är du intresserad men osäker?

Dina valmöjligheter efter gymnasiet är inte begränsade till ett specifikt yrke bara för att du läst ett yrkesprogram. Du kan välja att plugga vidare på en yrkeshögskola eller ett universitet, så länge du har rätt behörighet. De färdigheter och kunskaper du får under din gymnasieutbildning är anpassade till företagens behov och gör att du blir attraktiv på arbetsmarknaden.

Yrkesutbildningar i fokus

För att uppmärksamma och öka intresset för yrkesutbildningar bland ungdomar anordnas olika tävlingar både på nationell och internationell plan såsom Gymnasie-SM, SM Unga Bagare, Yrkes-SM för att nämna några få. Dessa tävlingar är även öppna för allmänheten. Att besöka dessa mässor kan vara ett bra sätt för dig att upptäcka de yrken som du tycker är intressanta samt få en klarare bild på vad de går ut på. Den mest populära tävlingen, Yrkes-SM, är den största i Sverige och samlar massor av yrken och har upp till 40 000 besökare.

Bli inspirerad!

I vår artikelserie kommer du att få lära känna några gamla gymnasieelever som jobbar med det yrket de pluggat till. Du kommer bland annat få en inblick på hur deras gymnasieval gick till och vad deras yrke går ut på. Du får helt enkelt ta del av deras erfarenheter. Varje vecka släpper vi ut en ny artikel med en ny person och ett nytt yrke.

Följ vår artikelserie i höst och ta reda på hur din framtid kan se ut!

Källa:Skolverket

YrkesAmbassadörerna