Yrkesambassadörerna: Melanie Lund

Vår nästa yrkesambassadör är djurälskaren Melanie som har gått naturbruksprogrammet och jobbar nu som djurskötare på en fårfarm! Läs mer om Melanies utbildning och hur en typisk dag för en djurskötare ser ut!

yrkesambassadörerna djurskötare

Vår nästa yrkesambassadör är djurälskaren Melanie som har läst naturbruksprogrammet med inriktning djur och nu jobbar på en fårfarm! Hon berättar för oss om sin utbildning, jobbsökande och om sitt nuvarande yrke.

Intresset för djur har alltid funnits och ända sedan hon var liten har Melanie velat jobba med djur. Men inför gymnasievalet kände hon att hon inte riktigt visste vad hon skulle läsa. Det stod mellan att plugga djur eller media, men hennes förstahandsval var ändå inriktningen djur. Att besöka gymnasiemässan i Stockholm hjälpte Melanie välja gymnasieutbildning.

- Jag valde linjen Naturbruk med inriktning Djurvård eftersom jag ville lära mig mer om djuren, samt hur man tar hand om dom på rätt sätt, berättar Melanie.

Kommunikation, djurvård och praktik på schemat!

Under gymnasiet läste Melanie vanliga ämnen som svenska, engelska, matte och idrott, men även kurser som kommunikation, djurvård, sällskapsdjur, naturbruk och biologi. Under utbildningen hade eleverna praktik en gång i veckan och även en blockpraktik som varade i 1-2 veckor varje termin, vilket Melanie uppskattade.

- Praktik var jätteskönt att ha. Då man inte behövde sitta stilla i ett klassrum utan få komma ut och röra sig. Samtidigt får man känna på arbetslivet också.

För att öka intresset av yrkesprogram bland ungdomar tror Melanie att det behöver finns mer information om att den här typen av program finns.

Melanie Lund, 19 år

Från: Hägersten

Gymnasiet: Naturbruksprogrammet med inriktning djur (djurvård) på Realgymnasiet Liljeholmen, tog studenten 2017.

Gör: Jobbar på Överjärva Gård (fårgård) i Solna

Fun fact: Samlar på elefanter och har 40 st än så länge!

Efter gymnasiet

Melanie sökte jobb under ca en månad innan arbetsplatsen där hon gjort praktik hörde av sig och erbjöd henne jobb. Hon tackade ja direkt och arbetar numera på en fårgård i Solna som heter Överjärva Gård. Där jobbar hon med att ge djuren mat, byta vatten, mocka, kratta samt räkna in alla djuren.

- Vi försöker alltid att ha det så rent och fräscht som möjligt i våra hagar. Det är dock svårt när det är ca 22 stycken tackor på samma plats som går fram och tillbaka hela tiden och grisar ner efter sig.

En vanlig dag på fårgården börjar kl. 8.30. Melanie börjar med att kratta, mata och byta ut vattnet hos baggarna innan hon går vidare till de andra hagarna. Efter att fåren fått mat lastar hon upp alla högar hon krattat på en skottkärra och tömmer den på lastet. Kl. 11.30 är det dags för en 30-minuters lunch.

- Efter lunch gör jag samma sak till kl. 12.40 då jag börjar med kraftfodret, där väger jag upp rätt mängd i hinkar sedan häller jag på mineralpulver på kraftfodret. Sedan bär jag upp det till hagarna och häller i koner till alla tackfår.

djurskötare gymnasiet

I slutet av dagen fyller hon på vatten åt alla får i de olika hagarna och krattar lite mer fram till kl. 14 då hon slutar för dagen!

Melanie tycker att det allra bästa med jobbet är när det är lamning, vilket kräver mycket arbete.

- Det är alltid så mysigt när alla lammen springer runt överallt och så kommer dom och biter en i arbetsbyxorna. Det jobbiga med det är nog när de lammar ute i det kalla vädret och så måste man få in dom så snabbt som möjligt utan att andra tackor kommer fram till det nyfödda lammet.

Melanies tips till de som är intresserade av att jobba inom djurbranschen är att praktisera.

- Skaffa erfarenhet i tid! Helst innan gymnasiet är slut så att du kan få jobb snabbare efter studenten.

På fritiden

Även på fritiden finns Melanies djurintresse, hon gillar att ta fotografera djur och natur men också att ta hand om sin chihuahua Maggie!

Vi tackar Melanie för att hon ville ta berätta för oss om sitt gymnasieval och sitt yrke som djurskötare! Tycker du Melanies jobb låter spännande? Då kan Naturbruksprogrammet med inriktning Djur vara en utbildning som passar dig. Läs även mer om yrket djurskötare i vår yrkesguide!

Har du andra funderingar? Läs om olika yrken i vår yrkesguide!

Missa inte de tidigare delarna av artikelserien Yrkesambassadörerna:

Annonser