Vad händer om jag inte kommer in på något av mina val?

Nu är det snart dags för gymnasievalets preliminära antagningsresultat. Är du nervös över att inte komma in på den utbildning du helst ville gå på? Oroa dig inte! Här hittar du tips på vad du kan göra om du inte kommer in på de val du sökt.

Vad händer om jag inte kommer in på något av mina val?

Är du nervös över gymnasievalet? Snart är det dags att få information om ditt preliminära antagningsresultat! Vilket datum som gäller varierar beroende på vilket län du bor i. De flesta län går ut med beskedet någon gång mellan 6:e och 17:e april, men i vissa län kan du se ditt preliminära antagningsbesked redan i slutet av mars.

Om du vill veta vad som gäller för det län som du bor i kan du läsa mer här!

Varför kom jag inte in på mina val?

Att kika på sitt preliminära antagningsbesked kan kännas läskigt. Visar det sig att du inte kommit in på något av dina val? Oroa dig inte. Det är inte kört för det! Anledningen till att du inte kommit in kan variera. Kanske var det väldigt många som sökte just den utbildningen i år? Kanske kräver utbildningen särskild behörighet som du saknar? Oavsett anledning är det allra viktigaste är att du inte låter beskedet stoppa dig. Det finns fortfarande många möjligheter för dig att få den gymnasietid som du drömmer om.

Vad gör jag om jag inte kommer in?

Det finns flera alternativ för dig som inte fått det resultat du önskat i det preliminära antagningsbeskedet. Här kommer tre saker du kan göra nu:

1. Tänk igenom dina val till andra antagningsperioden

Det är viktigt att tänka på att resultatet i den preliminära antagningen inte betyder att det kommer se likadant ut i det slutgiltiga beskedet. Du kan alltså prova att söka in till samma utbildningar igen. Men det kan också vara bra att fundera på om du vill byta spår. Finns det ett annat program du skulle kunna tänka dig? En annan skola? Om du vill kan du göra en helt ny ansökan i andra omgången, och fortfarande ha lika stor chans att komma in som de som sökte samma utbildningar i första omgången.

2. Hoppas på en reservplats

Om det är så att du inte kommer in på något av dina val i den slutgiltiga omgången finns det möjlighet att få plats på en reservlista. Då kommer du in på utbildningen om någon tackar nej till sin plats, eller tackar ja till en utbildning som de hellre vill gå. Då kan du ta den elevens plats. Smidigt va?

3. Kontakta antagningskansliet

Om du inte heller får en reservplats kan du kontakta antagningskansliet i ditt län. De kan berätta för dig om det finns lediga platser på andra skolor än de du har sökt. Det är alltså inte säkert att du får möjlighet att gå den skola eller det program som du helst vill.

Det finns flera vägar till samma yrke

Det är självklart tråkigt att inte komma in på det gymnasieprogram man vill. Men det kan vara bra att veta att det ofta finns flera utbildningar som kan leda till samma yrke! Du kan till exempel både gå Estetiska programmet och Hantverksprogrammet om du vill arbeta som inredningsarkitekt. Och både Naturvetenskapliga programmet och Teknikprogrammet om du vill bli pilot. Din dröm om ett särskilt yrke behöver alltså inte gå förlorad bara för att du inte kommit in på det program som du tycker passar bäst.

I Yrkesguiden kan du läsa mer om vilka utbildningar som leder till ditt drömyrke!

Du kan anpassa din gymnasieutbildning

Visste du att det går att bygga din egen gymnasieutbildning? I alla fall lite grann! I och med individuella val kan du lägga till kurser som du annars inte skulle ha läst i ditt program. Då kan det vara viktigt att fundera på om du vill studera vidare efter din gymnasieexamen. Om du exempelvis inte kom in på naturvetenskapliga programmet och du vill bli läkare, är det bättre för dig att läsa till exempel Samhällsvetenskapsprogrammet än Barn- och fritidsprogrammet. På ett högskoleförberedande program har du chans att läsa in fler av de kurser som krävs för vidare studier i naturvetenskap på universitet.

De kurser som inte hinns med under gymnasietiden kan du läsa upp på komvux efter studenten, och vips har du samma behörighet som de som har gått Naturvetenskapliga programmet. Det värsta som kan hända är alltså att du får läsa gymnasiekurser lite längre än du skulle gjort om du kommit in på ditt förstahandsval. Men i slutändan har du samma kunskap – om inte mer!

Annonser