5 fördelar med naturvetenskapsprogrammet

Naturvetenskapsprogrammet är ett spännande program för dig som är nyfiken på hur världen fungerar. Hur är en människokropp uppbyggd och varför ser på universum som vi gör? Om du dessutom tycker om matematik, kemi, fysik och biologi, är naturvetenskapsprogrammet ett bra val för dig.

Undrar du ibland varför äpplen faller till marken istället för att stanna i luften? Är du intresserad av att veta hur världen fungerar och förstå hur olika krafter påverkar varandra? Om du tycker att matematik, kemi, fysik och biologi är roligt, borde du läsa naturvetenskapsprogrammet.

Snart får du själv välja en inriktning efter dina egna intressen – grattis och välkommen till gymnasiet! Valen är många och det kanske känns lite överväldigande, men det är också positivt. Många valmöjligheter betyder att det finns något för alla, och det viktigaste är att du väljer något du tycker är roligt och vill skaffa dig mer kunskap inom.

Oavsett om du redan vet att du vill studera vidare eller inte har bestämt dig än, öppnar naturvetenskapsprogrammet många dörrar till en ny spännande framtid. Naturvetenskapsprogrammet är högskoleförberedande och ger dig en stabil grund att stå på med alla möjligheter att utvecklas.

Hitta skolor med naturvetenskapsprogrammet

Genom modern teknik och forskning inom kemi, fysik och biologi har du chansen att vara med och bidra till en positiv utveckling och människors förhöjda livskvalitet. Hur hade världen sett ut utan framstående personer som Nicolai Tesla, vars uppfinningar gett oss växelström och luftkonditionering, eller Albert Einstein – geniet bakom relativitetsteorin? Oavsett om du väljer en mer teknisk inriktning eller vill lära dig om hur naturvetenskap hjälper till att lösa brott med DNA-analys, blir du en viktig faktor för ett bättre och tryggare samhälle som leder till en mer hållbar värld.

5 fördelar med naturvetenskapsprogrammet

1. Du får behörighet till många högskole- och universitetsutbildningar.

2. Du lär dig att förstå orsak, påverkan och olika samband i naturen. Allt från kroppens minsta celler och deras inverkan på dig, till hur galaxer bildas i universum.

3. Du får kunskap om hur forskning, teknik, företagande och miljö inverkar på varandra och kan vara med och bidra till en positiv samhällsutveckling.

4. Du får en bra allmänbildning som du kommer ha nytta av oavsett vilket yrke du väljer i framtiden.

5. Det är en mycket bred utbildning med två olika inriktningar, och du har möjligheten att välja den inriktning som du tycker mest om och passar dig allra bäst.
- Naturvetenskap
- Naturvetenskap och samhälle