5 anledningar att gå industritekniska programmet

Tycker du att det låter spännande med teknik, innovation och samhällsutveckling? Då är det industritekniska programmet ett perfekt val för dig!

Tjej iklädd arbetskläder i industrihall

Industritekniska programmet är en utbildning som kombinerar teknik och innovation för att skapa lösningar som förändrar samhället. Programmet ger dig möjlighet att utveckla din tekniska kompetens och samtidigt förstå de stora frågorna som samhället står inför.

Hitta skolor med industritekniska programmet

Du kommer att ha möjlighet att använda din kreativitet för att lösa problem. På industritekniska programmet får du en bred grund att stå på inför vidare studier eller att kunna jobba inom många spännande tekniska branscher. Du kommer bland annat lära dig att bearbeta material, hantera industriell utrustning och förstå de digitala delarna i industritekniska processer. Du kommer även lära dig om hur produktion påverkar miljön och tvärt om.

5 fördelar med industritekniska programmet

👩🏻‍🏭 Programmet är ett yrkesprogram och efter avslutade studier kan du arbeta inom exempelvis, driftsäkerhet och underhåll, produktframställning eller maskinteknik.

💡 Du kommer att lära dig hur man utvecklar nya produkter och teknologier genom att arbeta i team och tillsammans använda er kreativitet för problemlösning.

💲 Programmet ger dig behörighet att studera vidare till exempelvis ingenjör inom industriteknik har du goda möjligheter till en hög lön.

🤝 Du får viktig kunskap och erfarenhet från riktiga arbetsplatser i form av praktik som hjälper dig att förbereda dig för en karriär inom tekniksektorn och knyta viktiga kontakter.

🏆 Utvecklingen inom industrin kommer att spela en avgörande roll för utvecklingen av hela samhället. Industritekniska programmet kan vara början på en karriär där du är med och skapar smarta lösningar på stora utmaningar.

Enligt arbetsförmedlingen är det och kommer fortsatt att vara en hög efterfrågan på många yrken inom industritekniska branscher. Specifikt kommer behovet av ingenjörer och tekniker inom logistik, industri och produktionsplanering vara stort med låg konkurrens. Dock förutser man att konkurrensen kommer att vara högre inom yrken som exempelvis automationstekniker, svetsare och maskinoperatör.

Källor: skolverket.se, arbetsformedlingen.se, civilingenjrsjobb.se

Annonser