Flytta till annan stad och gå gymnasiet

08 okt 2012
Hej! Jag är en tjej som går i 9:an nu och jag har lite funderingar över gymnasievalet. Det programmet jag har funderat mest på är naturvetenskapsprogramet, eftersom jag vill ha en bred grund för fortsatta studier och för att jag är intresserad av biologi/kemi/fysik. Jag är dock rädd för att jag kommer tycka det är för svårt, att jag inte kommer orka hänga med i tempot och så. Sen är det så att jag inte riktigt trivs där jag bor nu, mina föräldrar är skilda och som det är nu är jag varannan vecka hos pappa och varannan vecka hos mamma. Jag tycker det är sjukt jobbigt att flytta fram och tillbaka och jag vill inte välja någon av dem före den andra. Jag har det rätt jobbigt med det sociala nu också, har väldigt få vänner.

Jag känner att jag inte har någonting som håller mig kvar i den staden jag bor i nu. Jag har pratat lite med mina föräldrar om att jag vill hitta ett eget boende nu när jag ska börja gymnasiet. Jag vill gärna studera på en annan ort så då undrar jag vart det finns skolor som har riksintag där man kan läsa NA? Är det stor chans att man kommer in på den skolan om man kommer ifrån en annan stad/ort? Kan man få något bidrag fast programmet finns på hemorten? Kan man söka till friskolor på andra orter, och får man då något bidrag?

Tack på förhand, med vänliga hälsningar Matilda

08 okt 2012

Hej!

Om du är intresserad av biologi, kemi och fysik är Naturvetenskapsprogrammet perfekt för dig. Har du intresset brukar det var lätt att lära.

Jag förstår din situation. Det finns absolut skolor med Naturvetenskapsprogrammet och riksintag. Här finns alla i Sverige!

Det finns absolut chans att du kommer in trots att du är från en annan stad eller kommun. Det är därför det finns skolor med riksintag, så att du har den möjligheten. Man kan söka studiebidrag från CSN. De flesta skolor med riksintag hjälper dig med boende. Det finns även internat.

Ta ut de skolor som du kan tänka dig att gå och ring till dem och fråga hur det går till på just den skolan.

Lycka till med ditt gymnasieval, flytt och med din situation. Det kommer att lösa sig bra.

Hälsningar,

Sanna på Gymnasium.se