Flytta från Ryssland och börja på svenskt gymnasium

08 apr 2012
Hej
Det är så att jag har en vän till mig som vill börja plugga i Sverige. Hon bor i Ryssland för tillfället och är 16 år. Min fråga är hur ska hon göra för att kunna börja i gymnasiet? Vad är det som behövs från hennes sida? Hon vill alltså också bo här, hur funkar det , får hon bo här eller måste hon ansöka om något tillstånd först, och nu tänker jag att hon blir antagan på nån gymnasieskola. Jag undrar även om det spelar någon roll vilken program hon väljer, behövs svenska om hon tänker gå IB.
Tacksam för svar !

17 apr 2012

Det är lite svårt att svara på din fråga när jag inte vet huruvida din vän är svensk eller rysk medborgare.

Är det så att hon inte har något svenskt medborgarskap och vill bo här måste hon till att börja med kontakta migrationsverket. Exakt hur det går till att skaffa uppehållstillstånd och Visum för studier i Sverige kan ni läsa om här: http://www.swedenabroad.com/Page____80762.aspxV (klistra in länken).

På följande länk: http://www.migrationsverket.se/info/152.html, finns information om olika krav som måste uppfyllas för den som är utomeuropé och vill studera i Sverige.

Får hon uppehållstillstånd eller Visum måste hon därefter få sina ryska betyg omvandlade och validerade. Detta kan hon i vissa fall få hjälp med av skolan hon tänkt gå på. Har inte de möjlighet att hjälpa kan ni kontakta en auktoriserad översättare.

Ni kontaktar därefter intagningsenheten i den kommun ni bor i, det är de som avgör om betygen uppfyller kraven för att komma in på den utbildning er vän har sökt.

På IB programmet läser man helt på engelska, och kan vara en god idé eftersom det ger er vän möjlighet att söka högskoleutbildningar på fler platser runt om i världen.

Många vänliga hälsningar och stort lycka till:

Amanda, gymnasium.se