Kan jag börja tvåan i gymnasiet?

11 sep 2023
Hej, jag skulle precis börja första året i samhälls programm i ett gymnasium i Sverige, men det blev ändringar så jag behövde börja i en Amerikansk skola utomlands. Jag tänker läsa hela första läsåret här och sedan åka tillbaka till Sverige för att forsätta läsa Sam andra året. Kommer jag kunna göra det, vad är det som krävs? Behöver jag kontaka eller göra något speciellt för att hindra att börja om ettan när jag är tillbaka?

11 sep 2023

Du måste kontakta skolan där du vill börja så kan de hjälpa dig kolla på om det finns möjlighet för dig att börja där i tvåan. om inte så kanske du bör fundera på att gå en internationell skola i Sverige då det kanske är lättare. Du hittar dessa skolor här: https://www.gymnasium.se/sok/international-baccalaureate. Funkar inte det heller så får du söka in till åk 1 igen.

Lycka till! /Petra, SYV