Gå gymnasiet i Sverige

29 aug 2023
Hej!

Min dotter är en "utlandssvensk" och går i 10:an i Kanada. Vi skulle vilja undersöka hur hon bäst kan fortsätta sina studier i Sverige. Hur går vi tillväga för att anmäla henne till exempelvis 2:a eller 3:a gymnasieskola? Finns det några speciella krav?

Mvh,

30 aug 2023

För att vara behörig till gymnasiet här i Sverige måste man ha läst svenska i skolan. Men det är möjligt att man skulle kunna göra prövningar i de svenska kurser man har missat och på så sätt komma ikapp i svenskan. Man behöver då ta kontakt med de skolor du vill börja i för att få hjälp med det.

Ett annat alternativ, som kanske är lättare, är att man söker till en internationell skola här i Sverige. De kan nämligen göra undantag från kravet på svenska. Det internationella programmet, International Baccalaureate, hittar du här: https://www.gymnasium.se/sok/international-baccalaureate.