Hur kan jag ändra mitt gymnasieval?

19 aug 2023
Hej!
Vad gäller i följande situation: står som reserv på flera gymnasium. Bland annat som 1:a reserv på ett och 2:a reserv på ett annat. Det som jag står som 1:a på ligger högre i rangordning på min ansökan, men nu vill jag hellre gå på det som jag är 2:a till. Jag vill dock hellre gå på bägge alternativen än på det gymnasium som jag redan blivit antagen till. Därför vågar jag inte i förväg avstå från platsen där jag är 1:e reserv, ifall jag inte kommer in där jag är 2:a. Kan jag ändra min rangordning på nåt sätt? Vad händer om det blir en plats till mig på det högre rangordnade alternativet, stryks jag automatiskt ur reservkön till de lägre alternativen då (även om jag inte tackat ja till reservplatsen på det högre rangordnade alternativet)?

22 aug 2023

Du kan inte ändra i din ansökan när ansökningsperioden är över men ibland så väljer man fel och vill byta. Det första du ska göra då är att ta kontakt med den skola du vill byta till. Du frågar då rektorn eller Studie-och yrkesvägledaren på den skolan om det finns lediga platser på programmet du vill gå istället. Om det finns det så kan dom hjälpa dig att byta. Det är alltid lättare att byta gymnasieprogram tidigt men det går inte att göra före antagningen är över och skolan börjat. Ju tidigare du kommer på att du vill byta gymnasieprogram eller gymnasieskola, ju lättare är det att tillgodose sig alla kurser. På så vis slipper du läsa ikapp, gå om ett år, eller läsa ytterligare kurser för att hänga med undervisningen på det nya gymnasieprogrammet. Så ta kontakt med skolan så fort som möjligt. Här kan du läsa mer om att byta gymnasieskola eller program: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302.