Kan jag byta gymnasieprogram?

03 aug 2023
Jag har kommit in på mitt val vilket är natur natur men har ångrat mig och vill börja på en annan skola, jag har 295 merit och antagningsgränsen var 260 meritpoäng på den jag vill börja på. Har jag då större chans eller garanterad chans att komma in på den skolan då? hur fungerar det hamnar jag i reservkön?
(Jag ska börja åk 1 i gymnasiet om 2 veckor)

tack i förväg från en nervös student.

07 aug 2023

Det går inte att ändra i ansökan men du kan göra en sen ansökan om du vill. Då hamnar du i kö och kan bara få en plats om det skulle finnas en ledig. Men om du ger upp den plats du har så kommer du vara beroende av att det skulle bli en ledig plats på skolan du vill gå i. Det kanske är bättre att tacka ja till den du har för att vara säker på att du har en plats. Och sedan försöka byta när skolan har börjat. Här kan du läsa mer om att byta gymnasieskola eller program: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302.