Hur funkar utbytes år på gymnaiset?

17 jul 2023
Hej, jag har funderat över om jag vill gå utbytesår i usa Kalifornien och jag undrar hur det funkar. Kan man välja vilken skola som helst man vill gå på? Får man bo hos vem man vill? Och måste man gå ett extra år i gymnasiet här i sverige eller kan man bara hoppa tillbaka in i samma klass man var innan?

30 aug 2023

Det finns många sätt att studera utomlands och de har lite olika konsekvenser/fördelar. Det finns mer information om utbytesår här: https://www.gymnasium.se/utlandsstudier/. Det är därför bra att jämföra organisationernas priser och ta reda på vad som ingår. Kolla även med din skola i Sverige om de har egna utbyten. De som anordnar utbytes år kan ge dig mer information.

Om du har läst ett år på High School någon stans i världen är det inte säkert att du kan få det tillgodoräknat när du vill fortsätta din gymnasieutbildning i Sverige igen. Det bästa du kan göra är att kontakta rektorn på det svenska gymnasiet du vill börja på i god tid.