Gymnaiset i Sverige efter grundskola utomlands

30 jun 2023
Hej! Min familj planerar att testa att flytta utomlands, utanför E.U. och Europa! Jag börjar åk 9 efter sommaren och vi vill testa att bo utomlands i ett år och om vi gillar det så stannar vi utomlands om vi inte gillar det så flyttar vi tillbaka efter 1 år! Om jag nu flyttar utomlands och sedan flyttar tillbaka innan jag börjar gymnasiet. Vad händer. Jag kommer plugga åk 9 utomlands men om jag flyttar tillbaka efter det kan jag börja gymnasiet eller måste jag gå om åk 9 i Sverige??

22 sep 2023

Du som har gått grundskolan eller delar av gymnasiet utomlands och vill börja det svenska gymnasiet bör kontrollera att du har rätt behörighet. Det viktigaste att tänka på är att du är ute i god tid med att kontakta din nuvarande skola och den gymnasieskola som du vill börja på i Sverige. Det är rektorn på din gymnasieskola som avgör om du kan tillgodoräkna dig de utländska gymnasiebetygen.

Det krävs ju betyg i svenska för att vara behörig så du behöver tänka på att fortsätta läsa svenska. Du kan göra detta genom Sofia distans. Men det finns ju också internationella skolor i Sverige, där man kan göra undantag för svenska så ett alternativ kan vara att kolla med dessa skolor.

Här kan du läsa mer om hur det fungerar att börja en gymnasieskola i Sverige efter att ha bott utomlands: https://www.gymnasium.se/utlandsstudier/borja-gymnasiet-sverige-4512.