Hur byter man gymnasium?

20 apr 2023
Hej!

Jag kontaktar dig för att jag håller på att hjälpa min svägerskas son att hitta en bra skola. Han har halkat efter i gymnasiet och nu vill han hoppa av. Men jag tror bara att han inte hittat rätt skola eller linje. Han är född 2006.

Har du några råd till mig? Var ska jag börja?

Jag tror att internat vore bra för honom. Att komma iväg och byta miljö. Är det helt försent att söka? Finns det något fönster? Han är väldigt sportig, jättebra på fotboll och kickboxning och han har egentligen det lätt för sig i skolan men svårt att ta sig dit.

Tusen tack för hjälpen!!

16 maj 2023

Väldigt tråkigt att han vill hoppa av gymnasiet! Det kan vara bra om han pratar med studie- och yrkesvägledaren och kuratorn på skolan för att prata om detta, om det handlar om något specifikt som gör att han inte kan ta sig till skolan kan det finnas lösningar som gör skolgången lite lättare.

Känns det för tufft med takten och att man läser för mycket på en gång kan man prata med rektorn om att läsa ett reducerat program, eller med kuratorn om man känner dig stressad och nere. Om det handlar om själva skolan kan man prata med sin studie- och yrkesvägledare om att kanske byta program eller skola till något som känns lite bättre!

Här finns alla skolor med internat: https://www.gymnasium.se/sok/internat. Ta kontakt med de som är intressanta och fråga om lediga platser. För att man ska kunna byta gymnasium måste det finnas lediga platser kvar på det gymnasieprogram man vill gå istället men det är inte för sent att byta.

Stort lycka till! /Petra, SYV