Kan jag hitta boende i gymnasiet?

17 feb 2023
Hej Jag går i 9an och kommer snart börja gymnasiet. Gymnasierna jag vill börja i ligger i kommunen jag bor i. När jag börjar gymnasiet vill jag ta det sriöst och plugga hårt. Känner inte att jag kommer kunna göra det hemma pågrund av att min familj är ganska stor med små bran och huset är inte tillräcklig stor för att kunna plugga i lugn o ro, känner också det blir mycket stress när man kommer hem efter en lång dag och huset är helt kaos pågrund av att det är för fullt. Går det att ansöka elevboende eller något liknande till när jag börjar 1an gymnasiet, fast jag bor i samma stad som gymnasiet jag vill börja i men inte i samma kommun?

20 feb 2023

Det finns internatskolor som erbjuder boende under gymnasietiden men de är inte så många. Här är de internatskolor som finns. Tyvärr finns det inte studentlägenheter för gymnasieelever så för att hitta boende måste dina föräldrar hjälpa till att hitta och betala för lägenhet eller boende på något annat sätt.

Om det bara handlar om att få arbetsro så finns det dock många platser att plugga på. Du kan fråga skolan du går på om de har öppet för de som vill plugga efter skoltid, du kan sitta på bibliotek och plugga och du kan även sitta på caféer.