Sök utbildning 👉

Vilket gymnasieprogram ska jag gå?

14 feb 2023
Hej, vilka gymnasium och program är bäst för att kunna jobba med något inom flyget som till exempel pilot, helikopterpilot, flygingenjör och liknande?

Teknikprogrammet och naturvetenskap har jag läst är bra, men vad finns det för fler om man har runt 230-240 merit?

15 feb 2023

Det är olika yrken med olika behörighetskrav så det är svårt att svara på. Men det som funkar för alla alternativen är Teknik och Naturprogrammen. I övrigt kan andra program fungera men det kan krävas att man lägger till olika mycket beroende på vilken utbildning man vill gå. Det bästa är kanske om du hittar några skolor där Teknik och Naturprogrammen ligger på den merit du här. Du kan sortera skolor utefter deras antagningspoäng här: https://www.gymnasium.se/ om du först väljer program och sedan klickar på "visa alla filter".

Det finns även ett specialprogram, Flygteknikutbildningen, som är en riksrekryterande gymnasieutbildning för dig som vill arbeta med konstruktion, reparation och underhåll av motorer i flygplan eller helikoptrar.