Kan jag söka till gymnasiet i en annan stad?

08 feb 2023
Hej! Jag vill ansöka om gymnasieplats i Uppsala, men bor i Stockholms Län. Vad behöver jag göra för att kunna söka till ?
Bästa hälsningar

12 feb 2023

Det finns möjligheter att flytta och gå gymnasiet på en annan ort men det finns några saker att tänka på. Om man vill söka till en gymnasieskola i en annan kommun kan man göra ett så kallat frisök. Då söker man ett nationellt program på en annan ort än sin egen även om programmet finns på hemorten. Vid frisök är det andrahandsmottagning som gäller, alltså att eleverna i den kommunen/samverkansområdet erbjuds plats först, och om det finns platser kvar kan andra utanför det området få en plats. Det finns även riksintag och det gäller om man söker en friskola. En friskola  söker alla i hela Sverige på samma villkor. Här kan du läsa mer om frisök och riksintag: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/riksintag-2495.