Sök utbildning 👉

Behörig till svenskt gymnasium

16 jan 2023
Hej!

Min dotter har gått hela sin skolgång i Grekland, där hon föddes. Hon talar väldigt bra svenska. Nu funderar vi på en flytt till Sverige. Dottern går just nu första året på gymnasiet här i Grekland för här barnen börjar skolan ett år tidigare än i Sverige.

Frågan är nu, om vi flyttade till Sverige nu till sommaren , vilken nivå skulle dottern börja på i höst? Hon har inget högstadiebetyg i svenska, men hanterar språket bra. I övrigt har hon fina betyg från gymnasiet.

Tack på förhand!

18 jan 2023

För en svensk gymnasieskola behöver man vara godkänd i svenska från grundskolan. Man kan läsa svenska genom Sofia distans för att bli behörig. Ni kan även kolla med kommun ni vill flytta till om de har någon annan lösning. Men det enklaste är kanske att välja en internationell skola eftersom man inte behöver behörighet i svenska då. Det hittar ni här: https://www.gymnasium.se/sok/international-baccalaureate. Ta kontakt med skolorna för mer information.