Kan man gå gymnasiet i Sverige efter att ha bott utomlands?

21 okt 2022
Vår familj är på våg att flytta utomlands under 3 år, och det innebär att vår dotter kommer studera hela högstadiet utomlands på en internationell skola. Skolan är INTE kopplad till svenska skolverket eller hur jag skall uttrycka mig. Dvs vi kommer inte få ”svenska betyg”.

Hur gör vi för att söka in till gymnasiet när vi kommer hem?
Hur kommer vår dotters studier värderas och hur får vi ett meritvärde för att söka in med?

24 okt 2022

För att gå ett gymnasium i Sverige måste man uppfylla behörighetskraven du kan läsa om här. Där ingår att man har läst svenska i grundskolan. Men det finns internationella skolor som inte kräver svenska. De är dock inte så många men de som finns hittar du här: https://www.gymnasium.se/sok/international-baccalaureate.

Mitt tips är att ni kontaktar den gymnasieskola som dottern vill börja på i Sverige så snart hon bestämt sig var hon vill gå. Det är rektorn på gymnasieskolan som avgör om man kan tillgodoräkna sig utländska gymnasiebetyg och då söka genom så kallad fri kvot (man kan inte få ett meritvärde utan bara komma in genom den kvot som avsatts för att man ska kunna komma in med utländska betyg).

Vänligen/ Petra,SYV