Ska jag byta gymnasieprogram?

26 sep 2022
Hej! Jag har precis börjat gymnasiet och gått i min skola i ca en månad, och för första gången har jag ångest över att gå till skolan. Jag valde estet media då jag kände att det skulle vara kul att få hålla på med praktiska ämnen (tex film, foto etc) men av någon anledning gillar jag verkligen inte linjen. Asså jag vill tycka det är kul men hittar inte motivationen. Samtidigt trivs jag inte i klassen då den redan är väldigt splittrad, flera kände varann sen innan och ingen känns riktigt intresserad av det vi håller på med i skolan. Det känns nästan som om jag valt helt fel skola. Jag vill kanske byta men vet inte hur eller vart samtidigt som det känns sjukt jobbigt att börja i en ny klass där alla redan börjat lära känna varandra. Allt detta gör mig superstressad och jag vet verkligen inte vad jag ska göra.

27 sep 2022

När det kommer till att byta gymnasieskola hänger det på två saker, att det finns plats på det program du vill byta till och att skolan tar emot byten en bit in på året. Det är alltid lättare att byta gymnasieskola tidigt, då ökar chanserna att du får möjligheten att läsa upp de kurser som saknas. Jag skulle tipsa dig om att kontakta den skola du är intresserad av för att få mer information kring hur det ser ut och hur du ska gå tillväga.

Du kan också prata med din studie- och yrkesvägledare som kan hjälpa dig lite mer när det kommer till att fundera kring hur du vill göra. Här kan du läsa mer om att byta gymnasieskola:https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302. När det kommer till din stress så är det viktigt att ta upp den med skolans kurator så att du kan få hjälp med det. Kurator kan också vara ett stöd för att komma fram till om du behöver byta eller om du bestämmer dig för att gå kvar.

Lycka till framöver! / Petra, SYV