Vad kan jag göra efter gymnaiset?

26 sep 2022
Hej! Undrar vad jag kan plugga vidare till efter gymnasiet Handel och administration programmet åk 3 men har inte Matte 2a men har svenska 3 som i-val just nu.
Mn (:

26 sep 2022

Det finns väldigt många olika utbildningar inom olika skolformer så som högskola, yrkeshögskola, folkhögskola mm. För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Det kan du läsa om här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/betyg-behorighet/hogskolebehorighet-meritpoang-1107.

Om du inte har grundläggande behörighet från gymnasieskolan måste du komplettera din utbildning genom studier på kommunal vuxenutbildning, komvux, eller på folkhögskolan. Du kan även komplettera andra kurser som du saknar där.

Utgå från vad du är intresserad av och olla sedan upp behörighetskraven för det. Saknar du något kompletterar du det.

Vänligen/ Petra,SYV