Vad kan jag bli efter Vård-och omsorgsprogrammet?

22 sep 2022
Hej, jag går fortfarande i skolan och tänker att gå till vård och omsorg.
Kan jag kunna gå in i den om jag har i engelska, och på vilka universitet kan man gå efter vård och omsorg?

25 sep 2022

För att ha gymnasiebehörighet till ett yrkesprogram krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik och i minst fem andra ämnen från grundskolan.

Vård- och omsorgsprogrammet passar dig som vill arbeta inom hälso- och sjukvård, äldreomsorg, psykiatri eller personer med funktionsnedsättning. Programmet är ett yrkesprogram som förbereder dig inför att jobba direkt efter gymnasiet. Från hösten 2023 ger programmet även högskolebehörighet vilket innebär att du kan studera vidare på universitet, högskola eller yrkeshögskola.

Du kan gå vilket universitet du vill men du har endast grundläggande behörighet om du inte lägger till fler kurser. Läs mer om vad det innebär här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/betyg-behorighet/hogskolebehorighet-meritpoang-1107.