Hur blir jag ämneslärare?

30 aug 2022
Hej!
Jag undrar om man ska bli engelska lärare samt filosofi eller historia I gymnasie nivå, krävs det att ha betyg i matematik 2?

Jag har bara betyg i matematik 1 och som individuell val valde jag inte längre matematik efter årskurs 1.

30 aug 2022

För att bli gymnasielärare utbildar man sig, efter gymnasiet, på universitetet eller högskola på Ämneslärarprogrammet med inriktning mot undervisning i gymnasieskolan. I utbildningen väljer man två ämnen som kommer vara ens huvudämnen.

För att antas till Ämneslärarprogrammet ska du ha grundläggande behörighet för högskolestudier.

Sedan finns det specifika krav för de ämnen man vill ha. Matematik bör inte vara ett krav för engelska och filosofielärare men kolla alltid detta med den högskola och det program du vill gå.