Kan jag hoppa över APL på gymnaiset?

16 aug 2022
Hejsan, nu är de så att 3:de äter har börjat för mig på bygg o anläggning, och jag har ångrat mig helt! Hitta ett jätte kul sommarjobb som jag får fortsätta jobba på efter studenten och vill inte alls ha min 3 praktikdagar i veckan som vi nu har i 3:an.

Så min fråga är, kan man skita i praktiken och läsa andra kurser istället dem dagarna? Och sen ta studenten med en gymnasieutbildning istället för yrkesutbildning? För pallar verkligen inte ha praktik hela året när jag absolut inte vill ha nått med bygg att göra. Vill isåfall läsa andra kurser som kan va nödvändiga när jag vill plugga vidare på högskola.

05 sep 2022

Det är tyvärr inte möjligt att hoppa över praktiken och ändå få gymnasieexamen så jag skulle rekommendera att du går klart gymnasiet och får din examen. när du har den klar kan du fortsätta med annat jobb eller utbildning. Men eftersom gymnasieexamen nästan alltid är ett grundkrav är det bra att ha den klar. Sedan kan du komplettera på Komvux om du saknar något. För högskola krävs det att du har minst grundläggande behörighet. Du kan läsa om vad som ingår i det här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/betyg-behorighet/hogskolebehorighet-meritpoang-1107.