Hur stor är chansen att jag kommer in på gymnasiet?

01 jul 2022
Hej, Vill så gärna komma in på mitt första hands val, och jag vill verkligen inte gå det gymnasiet jag kommit in på, utan jag la bara till det ifall. Men är reserv nr 6 till teater inriktningen, som jag vill gå. Jag tror att dem tar in ungefär 90 elever (är inte säker). Mitt merit värde är högre än både medelvärdet och antagningen förra och för förra året, men detta året har det tyvärr blivit så mycket högre. Jag vill värkligen komma in där och är jätte rädd och stressad på vad som kommer hända, och nu är hela min sommar förstörd, då detta är det ända jag tänker på. Så mina frågor är: hur stor chans är det att jag kommer in? (Vet du tex hur många reserver det har tagits in någon gång, kan du säga något ungefärligt) och kan jag göra något som gör att jag har större chans att komma in?

04 jul 2022

Jag kan tyvärr inte spekulera kring dina chanser att komma in. Du måste helt enkelt vänta på beskedet och hoppas på att du ska komma in. Det finns inget annat du kan göra. Att du är nummer sex i kön betyder ju att sex personer måste tacka nej för att du ska få platsen. Jag kan inte svara på hur många reserver som brukar tas emot men du kan fråga skolan om det.

Reservantagningen till gymnasiet sträcker sig till mitten av september. Här kan du läsa mer om hur reservantagningen går till: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagning-gymnasiet-2311.