Hur funkar flygskolor?

14 jun 2022
Hej! Jag går i Introduktionsprogram och vill gå på en flygskola i Sverige jag har alla betyg från grundskolan förutom svenska. Jag letar efter en skola som jag kan gå efter gymnasiet, men jag har hört om flygskolor som man kan gå innan gymnasiet eller istället för en vanligt gymnasiet så går man på en flygskola, jag vill veta mer information.

15 jun 2022

För att bli pilot kan du gå en pilotutbildning på 180 högskolepoäng, vilket motsvarar tre års heltidsstudier. För att bli antagen krävs det att man har grundläggande behörighet för högskolestudier samt särskild behörighet i engelska, matematik och fysik eller motsvarande. De som söker måste uppfylla vissa medicinska krav och genomgå antagningsprov. Konkurrensen om att komma in på en statlig pilotutbildning är dock rätt hög och många väljer därför att läsa sin pilotutbildning privat på en flygskola.

Pilotutbildningar och flygutbildningar anordnas av fristående utbildningsanordnare, dvs. privata yrkesutbildningar. Du har även möjlighet att utbilda dig till pilot utomlands. Det finns flera typer av utbildningar för pilot, dessa kräver även olika nivåer av behörighet. Om du funderar på att gå en pilotutbildning bör du först kontrollera att utbildningen uppfyller Transportstyrelsens krav. De privata yrkesutbildningarna till pilot bekostar du själv och brukar i allmänhet ta cirka två år om du studerar på heltid.

Det finns ingen pilotutbildning inom gymnaiset men det finns Flygteknikutbildningen som är en riksrekryterande gymnasieutbildning för dig som vill arbeta med konstruktion, reparation och underhåll av motorer i flygplan eller helikoptrar. Du hittar programmet här: https://www.gymnasium.se/sok/flygteknikutbildning.