Vad händer om jag får f i svenska?

13 jun 2022
Hej jag fick f på svenska I nian får jag gå till gymnasiet och läsa klart svenska, samtidigt jobba med andra ämnen i årskurs 1.

15 jun 2022

Får du f i svenska i ditt slutbetyg från 9:an så blir du obehörig till gymnasiet och då kan du läsa upp betyget i svenska på ett Introduktionsprogram. Men det finns möjlighet att du hinner göra en prövning i svenska innan terminen är slut så att du får upp betyget. Eller kanske till och med sommarskola. Du behöver prata med din lärare i svenska så du vet om du riskerar f i slutbetyg och vika möjligheter skolan kan erbjuda dig då. Här kan du läsa mer om vad som händer om man får f i ett ämne: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/f-i-betyg-5051.