Vilket gymnasieprogram ska jag gå?

28 apr 2022
Hej! Går i nian och snart är det dags att välja det gymnasiet som jag ska gå på och varje gång jag tänker på det så får jag panik för jag vet inte vad jag vill gå av tre stycken alternativ. Jag har 320 i merit och det känns som jag behöver ta vara på de och välja natur. Jag vet inte vad jag vill bli men något som verkar intressant för mig är att bli jurist. Jag vill utbilda mig utomlands och har hunger gör att lära mig allt. Det känns som om jag inte vet allt så misslyckas jag med mina mål.

De gymnasium som det står mellan är

Marinbiologi-natur som verkar vara intressant och utmanande. Jag vill ha det utmanande och vill helst veta allt som är möjligt. Ska skugga här snart för att gå en klarare bild på om jag vill gå där.

Natur-natur som verkar även det vara utmanande och jag tycker om NO-ämnena. Jag tycker även att vara forskare verkar vara intressant.

Ekonomi Juridik som är intressant då på den skolan så är det engelsk utbildning som kan förbereda mig för när jag ska söka till universitet i England. Man har även chans till att ta Cambridge examen gratis.

Vilket av dessa hade varit bäst för en person som vill veta allt, utbilda sig senare utomlands, vill ha något utmanande och inte vet exakt vad man vill bli?

Jag har gjort flertal för- och nackdelslistor och kommer aldrig fram till något.

Mvh.

02 maj 2022

Vad bra att du funderar på ditt gymnasieval! Det verkar som att du har hittat några bra val och det är kanske ingen av dem som är klart bättre eller sämre när det gäller det du tycker är viktigt.

Det jag kan lägga till är att Naturvetenskapsprogrammet ger dig flest behörigheter, vilket kan vara bra när man inte vet vad man vill göra.

Ekonomiprogrammet med juridikinriktning är intressant för den som vill bli jurist.

För den som vill studera utomlands kan det vara en idé att också titta på International Baccalaureate .

Alla dina val är bra och vilket du än väljer kommer du att kunna göra precis vad du vill efteråt. Du kan välja det som känns mest intressant för dig just nu och ändras något i ditt intresse är det inget problem att ordna det i efterhand.