👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad krävs för att bli polis?

06 mar 2022
Hej! Jag går mitt första år på gymnasiet och har lite frågor om polis yrket just när det gäller betyg och meritpoäng. Jag läser franska 1 vilket betyder att jag inte kommer att få meritpoäng i moderna språk, kommer det att påverka min ansökan till polisutbildningen?
Nästa fråga är om man måste ha jätte höga betyg typ bara A eller B för att komma in eller kan man komma in oavsett betygen? Jag har till exempel från D till A, beroende på vilket ämne det är!
Tack

07 mar 2022

Du är fortfarande behörig till polisutbildningen. Hur höga betyg du behöver är svårt att säga eftersom antagningen till utbildningen inte bara baseras på dina betyg.

För att bli behörig till polis yrket finns det dock fler krav man måste klara av som inte handlar om vilket gymnasieprogram man har gått. T.ex. finns det medicinska, psykologiska och fysiska krav. Då kan det handla om syn- och hörselkrav, muskelstyrka och simkunnighet. Här kan du läsa lite mer om polisyrket: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/polis-11183.