Vilka kurser kan jag lägga till på gymnaiset?

04 mar 2022

Jag har lite funderingar kring individuella val, modersmål och universitetskurser under gymnasietid.

Jag vet att man kan bara ha två individuella val under 2an och 3an som ger merit men jag undrar om man kan läsa mer kurser än bara två för sitt eget intresse (t.ex jag vill gå natur och väljer juridik och bild som mina extra val men sen vill också läsa kriminologi eller/och Fysik 3 också med de två kurser) då undrar jag om skolorna kommer tillåta det? Kommer det ge (extra) merit då?

Och hur funkar det med modersmål? Kan man få det om man anmäler sig genom skolan eller måste man söka det själv? Jag har läst modersmål för nästan 6 år och vill gärna fortsätta.

En till fråga om universitetskurser, kan man få tillgång till universitetskurser under gymnasiet och går det att läsa några kurser på högskolor eller kommer det vara omöjligt?

Tack för hjälpen!!

08 mar 2022

Man kan läsa fler kurser. Det kallas för "utökade kurser" och man måste få lov från rektorn att få läsa det. Rektorn gör en bedömning om hen tror att du kommer att klara av att läsa fler kurser än heltid. Det ger dig ingen extra merit om det inte handlar om just meritpoängskurser som du lägger till (engelska 7, moderna språk och matte).

Din skola erbjuder modersmål om de har en lärare i det språk du vill läsa. Så kolla gärna med den skola du vill gå om de har ditt språk. Man brukar inte kunna läsa på högskola under gymnasiet om man inte går en spetsutbildning i gymnasiet. Så om du är intresserad av det kan du titta lite på det här: https://www.gymnasium.se/sok/spetsutbildning.