Hur blir man polis?

27 feb 2022
Hej! Jag har en fråga, syven på min skola är inte så jätte tydlig och jag visste inte vem jag skulle vända mig tills jag hittade denna hemsida. Min fråga är egentligen bara ifall att jag skulle kunna gå ekonomi programmet och efter det bli polis. Har länge velat bli advokat och har sökt till ekonomi med inriktningen juridik samt lagt till psykologi som extra ämne. Men nu senare (efter jag redan skickat in min ansökan) har jag insett att polis hade även varit roligt och vara därför undrar jag om det nu skulle vara så att jag går ekonomi med baktanken att bli advokat men senare inser att jag inte vill bli det, tror du det är möjligt och bli polis efter ha gått ekonomi?

28 feb 2022

Det är inga problem att bli polis efter Ekonomiprogrammet! Du får alla kurser du behöver från det programmet.

För att bli behörig till polis yrket finns det dock fler krav man måste klara av som inte handlar om vilket gymnasieprogram man har gått. T.ex. finns det medicinska, psykologiska och fysiska krav. Då kan det handla om syn- och hörselkrav, muskelstyrka och simkunnighet. Här kan du läsa lite mer om polisyrket: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/polis-11183.