Får jag gymnasieexamen?

09 feb 2022
Hej!

Om jag har läst ämnen för 2600 poäng och får F i matte 3b, rätten och samhället, kronologi. Innebär det att jag jag kommer fortfarande kunna ta gymnasieexamen om jag får f i dom 3 ämnen?

Jag har juridk som inriktning i ekonomi programmet.

Kommer jag kunna söka till universitetet trots 3 F, eftersom jag kommer ha 2300 poäng?

14 feb 2022

För högskoleförberedande examen behöver man läsa och få godkänt i minst 2500 poäng. Kurser som måste vara godkända är:

Svenska/svenska som andra språk 1, 2 och 3
Engelska 5 och 6
Matte 1

Man behöver också ett godkänt gymnasiearbete.

För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet (högskoleförberedande examen). Många universitets- och högskoleutbildningar kräver dock mer än grundläggande behörighet. Det kan du läsa mer om här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/hogskolebehorighet-meritpoang-1107.

Stort lycka till! /Petra,SYV