Vilket gymnasieprogram passar om jag vill bli byggingenjör?

07 feb 2022
Jag vill bli byggnings ingenjör och vill gå Teknik, högskola. Är det EE: IT och nätverk eller TE: informationsteknik jag ska gå?

09 feb 2022

Vad roligt att du vill bli Byggingenjör! Det är minst en treårig utbildning på universitet/högskola och behörighetskraven för den utbildningen är grundläggande behörighet, Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c.

Du kan gå vilket program som helst så länge du får dessa kurser men de program som ger dig dessa utan att du behöver lägga till nånting är Teknikprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet. Oavsett vilken inriktning du väljer på Teknikprogrammet kan du få den behörigheten så välj den inriktning som intresserar dig mest. Men kolla för säkerhets skull med skolan att du kan välja Fysik 2 oavsett vilken inriktning du läser.

Läs mer om byggingenjör här: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/byggingenjor-11367.