Så blir du byggingenjör

Hur blir man byggingenjör? Vad gör en byggingenjör? Här kan du läsa mer om yrket byggingenjör, löner och hur du ska välja i gymnasiet.

Byggingenjör – Hitta utbildning på:

Natur Samhälle Teknik

Hur blir man byggingenjör på gymnasiet?

För att studera till byggingenjör på högskola eller universitet krävs det en Grundläggande behörighet samt Fysik B, Kemi A och Matematik D, alternativt Fysik 2 Kemi 1 och Matematik 3c. Vissa utbildningar kräver ibland en högre nivå av matematik, dvs. Matematik E eller Matematik 4. Om du studerar ett fjärde år på Teknikprogrammet (T4) så får du en gymnasieingenjörsexamen vilket både kan ge jobb direkt eller gör det lättare för dig att klara av högskole- eller civilingenjörsexamen.

Det finns ett stort utbud av ingenjörsutbildningar i Sverige som ges på högskole- och civilingenjörsnivå, där högskoleingenjör tar tre år och civilingenjör tar fem år. Du får möjligheten att välja en inriktning direkt, eller efter ett år vilket kallas för Öppen ingång. Om du inte har tillräckliga kunskaper för att studera till ingenjör så finns det möjlighet att läsa ett tekniskt basår eller bastermin som är behörighetskompletterande.

Vad gör en byggingenjör?

Som byggingenjör arbetar du ofta som många olika roller, men främst som en konsult eller projekt- eller konstruktionsledare. Med teknisk kunskap och expertis arbetar en byggnadsingenjör med att lösa problem och effektivisering av processer under byggnationer och konstruktioner. Vanliga roller är:

• Arbetsledare, som ansvarar över ekonomiska uträkningar av projekt
  • Platschef, som ansvarar för helheten och projektet
  • Kalkylator, är på plats och arbetar direkt i produktionen nära Platschefen

Framtidsutsikter för en byggingenjörer

Byggbranschen utvecklas konstant och under de kommande fem till tio åren så finns det goda möjligheter till jobb för byggingenjörer. Det kommer finnas en liten konkurrens om jobben då det beräknas att det kommer vara brist på byggingenjörer under de kommande åren.

Källa: Arbetsförmedlingen och Studera.nu

Lönestatistik för Ingenjörer och tekniker inom bygg och anläggning

41 100 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2017