Flytta till sverige måste jag gå om gymnasiet

16 jan 2022
Hej!
Jag har bott utomlands i hela mitt liv men går på en skola men en svensk ”sektion” vilket innebär att jag läser de flesta av mina ämnen på svenska och vi använder svenska skolböcker. Det är möjligt att min familj flyttar till Sverige i sommar och då skulle jag börja på gymnasiet där. Min fråga nu är om det är möjligt att på en gång börja 3 i gymnasiet eller om jag måste ”gå om” 2. På min skola börjar man ettan som sexåring vilket innebär att man kan säga att jag just nu går 2 i gymnasiet även om jag är sexton år gammal. (Det är ett lite annat system här men om man räknar antal år jag gått i skolan så skulle det räknas som att jag går 2 i gymnasiet. Eftersom man inte byter skola alls under skolgången här så väljer man heller inte riktigt en linje/inriktning. Man får istället halvt själv sätta ihop sitt schema genom att välja olika lektioner. Jag har valt de ämnen man har om man läser naturlinjen i Sverige. ) Det skulle kännas lite jobbigt om jag skulle behöva gå ett år mer än vad jag egentligen ”behöver”. Skulle det då vara möjligt att endast gå 3 i gymnasiet i Sverige?

Mvh,
Olivia

21 jan 2022

Hej!

Det låter som att du har läst efter svenska läroplaner i större delen av din utbildning och borde då vara relativt garderad för att kunna tillgodoräkna dig dina studier i Sverige. Jag kan inte ge dig ett exakt svar då jag inte ha alla dina förutsättningar utan jag rekommenderar dig att ta kontakt med den skolan du är intresserad av i Sverige för att höra vart du ska vända dig vidare för att få korrekta svar på dina funderingar. På denna länk finns lite generell information kring vad som är bra att tänka på.

Vänliga hälsningar

Cecilia, Syv