Bli bartender

12 jan 2022
Hej jag har en fråga angående vilken linje jag ska välja då jag vill bli bartender utomlands. Själv känner jag att hotell och turism linjen intresserar mig väldigt mycket men till svar får jag att jag behöver gå resturang. Jag undrar om jag kan gå hotell och turism och ändån jobba som bartender eller måste man gå resturang?

15 jan 2022

Hej!

Kul att du är intresserad av hotell och turism, inom programmet läser du 200p individuella val vilket är kurser du själv väljer. Beroende på vad skolan erbjuder för kurser inom individuella val finns kanske där möjlighet att välja kurser inom bar och dryckeshantering för att få lite erfarenhet. Många som arbetar som bartender har ingen utbildning utan fått jobbet på annat sätt. Vill du arbeta som bartender utomlands brukar det även finnas företag som erbjuder barntender utbildningen utomlands och då kan du kanske få in en fot på arbetsmarknaden på den orten du är intresserad av. Här kan du läsa mer om barntender. Hoppas svaret var till nytta för dig och att du ska kunna ta ett klokt beslut !

Cecilia Syv