Hur mycket meritpoäng kan jag få?

16 dec 2021
Jag går i tvåan och är lite förvirrad, och ska göra mina individuella val samt välja vad jag vill ha mitt utökad program. Jag går på inriktningen Natur-design (det är som natur fast jag har inte matte 4 samt biologi 2 i min kursplan, och istället har design och digitalt skapande). Jag har gått spanska 3 och 4. Min idé om hur allt funkar är att just nu är spanska 3, spanska 4 och matte 4 (som jag har valt till eftersom det egentligen inte finns i mi kursplan) är mina individuella val. Och eftersom jag vill ha biologi 2 (jag vill ha hela behörigheten för naturvetenskap) och engelska 7, så hamnar de i min utökade program? Jag tänkte gå kinesiska 5 även (i mitt utökade program då) men jag är osäker om det ens gynnar mig betygmässigt.

Kommer mitt val att välja kinesiska 5 leda till mitt snittbetyg höjs och att jag får bättre chans att komma in i ett naturvetenskapligt program i högskolan?

21 dec 2021

Hej!

Du kan max få 2,5 meritpoäng, vilket innebär att om du läser mer kurser som ger meritpoäng men du redan har fullt kommer de inte räknas med. Detta kan vara bra att veta. Du kan fortfarande läsa kurserna om du vill och har intresset, men detta kommer inte räknas med i din snittbetyg efter examen om du redan uppnått full merit.

Du får meritpoäng för Moderna språk 3 & 4, vilket är 1,5 poäng. Sedan får du 1,0 för Engelska 7. Vilket innebär att Kinesiska inte kommer räknas med då du redan kommit upp i 2,5. Kursen blir även utöver dina 2500 gymnasiepoäng och kommer inte räknas med då den inte krävs för särskild behörighet.

Här kan du läsa mer om högskolebehörighet och meritpoäng: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/hogskolebehorighet-meritpoang-1107

För att kunna läsa utökade kurser måste rektorn godkänt din ansökan.

Lycka till! / Hannah, SYV