Vad behöver jag för att bli veterinär?

09 dec 2021
Hej. Jag har mina tankar riktade åt att läsa till veterinär men måste läsa upp några få ämnen. Men i gymnasiet så läste jag häst på en naturbruksskola där jag la till alla förberedande kurser som jag hade möjlighet till.

Jag undrar då hur det fungerar om man ska läsa till veterinär. Finns det möjlighet att man kan t.ex prata med skolan eller liknande då jag fått mycket som är bra till veterinär högskolan.
Det jag saknar för kursen är matte 4 (har läst matte 3) fysik 2 och kemi 2. Jag har läst djurens biologi så behöver jag då vanlig biologi2?

16 dec 2021

Hej!

För att kunna konkurrera om en plats på olika utbildningar krävs att du uppfyller förkunskapskraven de efterfrågar. Om dina kurser kan räknas in är ett beslut som skolan tar, så jag rekommenderar dig att kontakta skolan och ser hur de ställer sig till dina förkunskaper. Om de nekar behöver du läsa till kurserna.

Här kan du läsa mer om att bli veterinär: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/veterinar-11200

Lycka till! / Hannah, SYV