Jag undrar hur länge man måste plugga för att bli fastighetsmäklare?

07 dec 2021
Hej, Jag undrar hur länge man måste plugga för att bli fastighetsmäklare?

13 dec 2021

Hej!

För att bli fastighetsmäklare måste du läsa högskolekurser som ska omfatta minst 120 högskolepoäng. Du ska läsa kurser inom fastighetsförmedling, civilrätt, fastighetsrätt, skatterätt, ekonomi, byggnadsteknik och fastighetsvärdering. Du ska dessutom praktisera hos en registrerad fastighetsmäklare i tio veckor. Detta kan du göra genom fristående kurser eller genom att läsa Fastighetsmäklarprogrammet vid en högskola eller universitet. Programmet är på 3 år. För att bli behörig utbildningen krävs grundläggande behörighet + Matematik 3b/c och Samhällskunskap 1b (alt. 1a1+1a2).

Här kan du läsa mer om att bli mäklare: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/maklare-11172

Lycka till! / Hannah, SYV