Kan jag gå naturvetenskapligt basår och bli veterinär efter estet?

05 dec 2021
Hej! Jag vill bli veterinär, men jag känner att jag verkligen vill gå bild och form på Estetet. Så jag undrar om jag kan välja mate 1 och 2 C som individuellt val på bild och form och sedan läsa ett basår med Fisyk 1 och 2, Biologi 1 och 2, kemi 1 och 2 och matte 3 och 4 (c), då jag behöver dessa behörigheter för att komma in på veterinär utbildningen i Uppsala då det tyvvär är den ända i hela Sverige.

Frågan: Så kan man läsa mate 1 och 2 C, på Estet (Bild och form) som induviduelt val och sedan läsa ett basår med Fisyk 1 och 2, Biologi 1 och 2, kemi 1 och 2 och matte 3 och 4 c?
Tacksam för svar :)

11 dec 2021

Hej!

Du kan absolut gå Estetiska programmet på gymnasiet och ändå söka vidare till veterinär. Som du nämner så kommer du sakna kurser som ger behörighet men det är möjligt att få behörighet genom att läsa ett naturvetenskapligt basår på universitetet eller att läsa till kurserna på Komvux.

Du läser Matematik 1b på Estetiska programmet. Vilket betyder att du kan lägga till matematik 2b och 3b på individuella valet och sedan bli behörig till ett basår. Där läser du sedan in de naturvetenskapliga kurserna samt matematik 4.

Här kan du läsa mer om att bli veterinär: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/veterinar-11200

Lycka till! / Hannah, SYV