Måste jag gå natur-natur för att komma in på läkare?

01 dec 2021
Hej!
Jag skulle vilja arbeta som psykiatriker i framtiden och undrar lite om vilken linje på gymnasiet jag bör välja?
Är natur det enda programmet eller kan jag läsa natur/sam och lägga till de kurser som krävs för att komma in på läkarutbildningen?

08 dec 2021

Hej!

För att komma in på Läkarprogrammet krävs att du har grundläggande behörighet + Matematik 4, Kemi 2, Fysik 2 & Biologi 2. Detta får du direkt om du går Natur-natur.

Om du väljer Natur inriktning Natur & sam behöver du lägga till Matematik 4 och sedan två av de naturvetenskapliga ämnena kurs 2, då du bara väljer att läsa en inom din programinriktning.

Du kan lägga till kurserna via individuellt val och programfördjupning. Dock behövs även full merit, vilket kan bli svårt att lägga till om du har andra kurser på ditt individuella val. De som går natur-natur läser ofta till Engelska 7 och Matematik 5 för att få full meritpoäng i sitt individuella val.

Om du vill gå något helt annat kan du även läsa till behörighet till ett Naturvetenskapligt basår, och på det sättet få med dig behörigheten. Bra att veta då är även att din merit inte ändras, utan poängen är den samma från dina gymnasiebetyg. Bara det att du får behörigheten från basåret.

Antagningspoängen för Läkarprogrammet är alltid hög och ligger runt 22,5. Då har du A i samtliga ämnen och full meritpoäng.

Du kan läsa till för att få merit efter gymnasiet genom Komvux sen. Om det är så att betygen inte räcker till kan du även göra högskoleprovet för att stärka dina chanser att bli antagen till programmet.

Lycka till! / Hannah, SYV