Vad krävs för att bli mäklare?

23 nov 2021
Hej jag har ganska dåliga betyg some exempelvis svårt att få e i matematik men jag har en motivition att bli mäklare men vilka ämnen behöver jag förstärka och vilket betyg behöver jag få på betygen för att bli mäklare.
jag hoppas su verkligen svarar mig.

30 nov 2021

Hej!

För att kunna bli mäklare och söka Fastighetsmäklarutbildning krävs en hel del matte. Du bör ha detta i åtanke när du tänker kring yrket. För att bli behörig utbildningen krävs Grundläggande behörighet + Matematik 3b/3c och Samhällskunskap 1b (alt. 1a1+1a2). Beroende på vilket program du läser på gymnasiet eller tänkt läsa är det bra att välja ett program där du läser upp till Matematik 3b/c, exempelvis Ekonomiprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet eller Teknikprogrammet. Du kan även välja andra program men då behöver du se till att lägga till kurser så du får rätt behörighet.

Här kan du läsa mer om att bli mäklare: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/maklare-11172

Lycka till! / Hannah, SYV