Spelar det någon roll vilken matte jag läst?

19 nov 2021
Hej! Jag undrar bara hur högskolan tittar på ens betyg? Jag menar spelar det någon roll om jag läst matte 1a, d, c osv? Kollar dem liksom på det för varje mattekurs jag läst? Eller är det bara 1, 2, 3, 4 och 5 som spelar roll? Den stora frågan är om bokstaven bakom siffran spelar roll?

26 nov 2021

Hej!

Ja, på sätt och vis spelar det roll vilken kurs du läst beroende på vad behörighetskraven är för programmet du vill söka vidare till. Matte 1a ingår i yrkesprogrammen. Den motsvarande mattekursen som ingår i Ekonomiprogrammet, Estetiska programmet, Samhällsvetenskapsprogrammet och Humanistiska programmet heter matte 1b. När du läser Teknik- och Naturvetenskapsprogrammet heter kursen matte 1c. Det är alltså kurser som är jämförbara med varandra men heter a, b eller c beroende på vilket gymnasieprogram du läser. Innehållen i matematik 1a, 1b och 1c skiljer sig lite åt, till exempel är matematik 1c som läses på Naturvetenskaps- och Teknikprogrammet lite mer avancerad än matematik 1a och 1b.

Beroende på vilka kurser du läser i gymnasiet kan du få olika behörigheter när du ska söka vidare för att plugga på högskola. Till exempel måste du ha en särskild naturvetenskaplig behörighet för att kunna söka in till läkarprogrammet efter gymnasiet osv.

Här kan du läsa mer om behörighet: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/hogskolebehorighet-meritpoang-1107

Lycka till! / Hannah, SYV