Kan jag byta gymnasieskola igen?

14 nov 2021
Hej!
När jag började gymnasiet började jag på en sedan bytte jag till ett annat gymnasium efter en månad och nu har jag gått i detta gymnasiet tills november jag vill så gärna byta tills års skiftet men vet inte om jag kan utan att behöva vänta tills sommarlovet. Jag ska inte byta program utan bara skola och då behöver man väl inte gå om?
Jag trvis verkligen inte i den skolan jag går i nu heller och jag vet inte varför men jag vill verkligen byta igen.

22 nov 2021

Hej!

Vad tråkigt att du inte trivs på din nya skola. Då du redan genomgått ett byte antar jag att du vet hur ett byte går till och vilka förutsättningar som krävs för att det ska vara genomförbart. Precis som vid ditt första byte är det bara möjligt att byta om den nya skolan kan erbjuda dig en ledig plats.

Jag föreslår dock att du pratar med exempelvis din studie- och yrkesvägledare om anledningarna till att du vill byta. Det är viktigt att kunna lokalisera vad det är som gör att du inte vill gå kvar, om det finns alternativ för att förbättra din skolgång på din nuvarande skola men också för att du ska få ett bra utgångsläge om du gör ett ytterligare byte. Vad det är som får dig att känna att den nya skolan skulle vara en bättre skola för dig, så det inte blir ytterligare ett dåligt skolbyte.

Kontakta din studie- och yrkesvägledare så kan hen hjälpa dig med hur du ska gå tillväga.

Här kan du läsa mer om att byta gymnasieprogram eller skola: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302

Lycka till! / Hannah, SYV