Behöver man gå VO för att bli sjuksköterska?

09 nov 2021
Hej! Jag har tänkt att jobba som en sjuksköterska i framtiden. MÅSTE man utbilda sig till en undersköterska först, innan man går sjuksköterskeprogrammet? Om man går Vård och omsorg för att bli en sjuksköterska, måste man efter vård och omsorg komplettera vidare för att kunna bli en sjuksköterska? Eller kan man direkt gå till sjuksköterskeprogrammet? Om man dock väljer natur, behöver man också komplettera eller kan man plugga direkt vidare till en sjuksköterska? Vad är skillnaden mellan vård och omsorg och natur om man vill bli sjuksköterska?

15 nov 2021

Hej!

Du behöver inte bli undersköterska och gått Vård- och omsorgsprogrammet för att bli Sjuksköterska. Sjuksköterskeutbildningen är inte den samma som undersköterska, utan kräver högskoleutbildning.

Om ditt mål är att läsa Sjuksköterskeprogrammet efter gymnasiet är en bra väg att gå Naturvetenskapsprogrammet. Då är du direkt behörig till universitet och högskola för Sjuksköterskeprogrammet. Om du går Vård- och omsorgsprogrammet kan du behöva lägga till kurser för att bli behörig vidareutbildning då det är ett yrkesprogram. Vissa VO-program erbjuder ett programpaket som gör dig direkt behörig till Sjuksköterskeprogrammet också.

Här kan du läsa mer om att bli sjuksköterska: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/sjukskoterska-11189

Ta hjälp av din studie- och yrkesvägledare om du känner att du behöver bolla tankar och idéer.

Lycka till! / Hannah, SYV