Behörig till IB-programmet

02 nov 2021
Hej!
Jag funderar på att gå IB linjen på gymnasiet och undrar om antagningen. Det är runt 600 poäng för att komma in, och då som jag uppfattade det, med extra poäng från intagningsprov etc. Men hur kan man ta reda på vad meriten är innan "extrapoängen"? Så att man vet vad man behöver ungefär för betyg för att komma in. Eller är det poäng bara från antagningsprov eller liknande?

12 nov 2021

Hej!

Det finns ingen exakt reglering gällande antagning till IB-utbildning. Utbildning vid International Baccalaureate (IB) sker vid sidan av den reguljära gymnasieskolan.

Du är behörig till IB om du har behörighet till Naturvetenskapsprogrammet eller Samhällsvetenskapsprogrammet och har tillräckliga kunskaper i engelska och kunskaper i övrigt för att kunna tillgodogöra dig utbildningen. Saknar du tillräckliga kunskaper i svenska kan du ändå antas till IB-programmet om du i övrigt uppfyller kraven enligt ovan.

Här kan du läsa mer om IB: https://www.gymnasium.se/sok/international-baccalaureate

Lycka till! / Hannah, SYV