Vad behöver jag lägga till från Samhällsprogrammet för att bli arkitekt?

26 okt 2021
Hej!
Jag går 1an på gymnasiet med programmet samhällsvetenskap. Min dröm är att bli arkitekt men vilka kurser behöver jag för att få behörig direkt efter gymnasiet?

Tackar för svar

10 nov 2021

Hej!

För att bli arkitekt krävs högskoleutbildning på tre till fem år. För att bli behörig till Arkitektprogrammet krävs Grundläggande behörighet + Matematik 3b/3c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Naturkunskap B/2 kan ersättas av Kemi A (eller Kemi 1) och Fysik A (eller Fysik 1a/1ba+1b2).

Kurserna du behöver lägga till från Samhällsprogrammet är Matematik 3b och Naturkunskap 2. Dessa kan du välja i din programfördjupning eller individuella valet.

Här kan du läsa mer om att bli arkitekt: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/arkitekt-11446

Lycka till! / Hannah, SYV