Vill bli jurist

22 okt 2021
Jag har en fråga. Kan man gå på handel och ändå komma in på juristprogrammet?

08 nov 2021

Hej!

Du kan gå handel och lägga till kurser för att bli behörig Juristprogrammet. Det krävs dock att du ser över vilka kurser du behöver lägga till för att få rätt behörighet. Då Försäljnings- och serviceprogrammet, tidigare handels, är ett yrkesförberedande program behöver du lägga till kurser för grundläggande behörighet till högskolestudier. De kurser du behöver välja för att få grundläggande högskolebehörighet är en kurs i svenska eller svenska som andraspråk och en kurs i engelska. Du kan läsa dessa inom programfördjupningen.

För att bli behörig Juristprogrammet krävs Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b och Historia 1b. Prata med din studie- och yrkesvägledare så ni kan lägga upp en studieplan som passar dig och ger dig den behörighet du önskar efter gymnasiet!

Här kan du läsa mer om att bli jurist: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/jurist-11364

Lycka till! / Hannah, SYV