Läsa gymnasiet på distans

04 okt 2021
Hej, Jag går i andra året på gymnasiet och det är så att jag tänker hoppa av pga att jag har fått heltidsjobb, då jag inte har val för tänker försörja mig och min familj. Går det att gå i gymnasiet utan att vara på plats och göra sin uppgifter hemma? Eller kan man hoppa av det helt.

25 okt 2021

Hej!

Det går att läsa gymnasiet på distans. Du hittar information om det här: https://www.gymnasium.se/utlandsstudier/distansundervisning-gymnasiet-4506

Det är möjligt att hoppa av men viktigt att ha i åtanke då är att man förlorar sig plats vid avhopp. Det innebär alltså att det inte går att hoppa på igen om du ångrar dig, utan får söka på nytt. Har du fyllt 20 kan du också läsa upp din gymnasieexamen på Komvux.

Jag rekommenderar dig att kontakta din studie- och yrkesvägledare på skolan för att få hjälp på bästa sätt.

Lycka till! / Hannah, SYV